Khamis, 16 Februari 2023

 

Kembara Kerjaya: Aku Guru Kecil

Bahagian 1

Memulakan kerjaya perguruan seusia 23 tahun tidaklah terlalu muda. Berbekalkan keputusan Cemerlang yang diperoleh daripada maktab perguruan belum menjanjikan aku akan menjadi guru yang hebat, oleh itu aku lebih suka besikap ‘menyembunyikan kuku’ untuk memastikan aku boleh terus belajar. Apatah lagi mengajar di sekolah pedalaman pada tahun 1989 bukanlah impian kebanyakan guru. Jarak 80 km kampung kecil ini dengan rumah aku mungkin tidak terlalu jauh, namun keadaan jalanraya yang tidak elok memaksa aku untuk tinggal di perumahan guru di kawasan sekolah.

Pengalaman mengajar murid-murid sekolah rendah sangat menyeronokkan. Selain manja dan ceria, mereka juga senang dididik. Seperti mana teori Erikson, proses pembelajaran yang menyeronokkan ketika kanak-kanak pada usia/tahap ingin tahu dan perlu dikembangkan mengikut keupayaan masing-,asing (industry vs inferiority). Walaupun aku agak garang (maklum tahun pertama mengajar aku dilantik sebagai guru disiplin), namun murid masih sudi ke rumah aku, sesekali aku mengajak murid-muridku mandi sungai yang letaknya betul-betul di belakang sekolah. Sesekali berpeluang juga mandi di kolam syarikat dengan ikhsan dan kebenaran ibu bapa murid yang kebetulan pegawai yang bertanggungjawab menjaga dan menyelenggara kolam.

Menjadi guru hebat bukanlah sukar sangat. Guru kena mengajar dan mendidik, di samping melaksanakan tugas kurikulum, kokurikulum dan menjaga hal ehwal murid. Agak bertuah sebab di sekolah pertama aku banyak belajar daripada kawan-kawan, kami saling membantu dan belajar. Ilmu Pendidikan yang diajar oleh pensyarah-pensyarah hebat di Maktab Perguruan Sandakan Sabah (MPSS),  banyak membantu aku mengongsikan ilmu kepada anak didik. Tidak hairan jika laporan Jemah Nazir Zon Tawau terhadap pengajaran aku sangat positif pada tahun 1991. Walaupun Ketika dicerap aku mengajar subjek yang bukanlah opsyen aku, namun bimbingan daripada kawan-kawan sangat membantu aku memperbaiki kualiti pengajaran dari semasa ke semasa.

Persekitaran yang positif menjadikan niat untuk berhijrah ke sekolah kawasan bandar lebih awal tertangguh. Keakraban hubungan dengan komuniti di Brumas menjadikan aku jatuh cinta untuk terus berbakti di kawasan pedalaman ini. Jiran-jiran umpama keluarga sendiri, ahli masyarakat bagai saudara, menyebabkan tiada masalah yang tidak terurai, tiada polimik yang tidak terselesai. Namun hujan emas di negari orang hujan batu di negeri sendiri, seolah-olah tidak dapat dielak, perpindahan berlaku juga setelah genap lima tahun menabur bakti di SRK Brumas (sekarang SK Brumas).

Mengajar di kampung halaman sendiri adalah idaman hampir semua pendidik. November 1993, aku melengkapkan perpindahan di sekolah yang jaraknya hanya 100 meter dari pagar rumah arwah bapaku.  Dunia aku hanya sekolah, balik hanya untuk makan, mandi dan tidur. Hampir keseluruhan hidup aku berada di sekolah. Tidak pernah minta perhatian apatah lagi penghargaan. Namun keikhlasan aku tercabar dengan karenah pengurusan yang menyeleweng. Aduan yang dihantar kepada KPPM diambil tindakan dan menyebabkan arahan pertukaran dilaksanakan, terhadap individu bertanggungjawab. Namun ekoran itu rasa tidak puas hati Majlis Guru Besar memaksa semua yang terlibat dengan aduan kepada KPPM itu ditukarkan, aku adalah salah seorang mangsa yang dipindahkan ke sekolah ketiga dalam perkhidmatan. Walaupun pasrah tetapi bahang ketidakadilan tetap terasa hingga ke hari ini.

Terkesan dengan ketidakadilan yang dikenakan, aku pasrah untuk melangkah keluar daripada sekolah yang letak di sebelah rumah arwah bapa aku. kesan teraniya itu masih terasa hingga ke hari ini. Allah itu adil, Ketika nikmat diambil, dalam masa sama ada sesuatu yang diberikan. Setelah gagal untuk mendapatkan biasiswa negeri untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara, tawaran universiti tempatan datang tepat pada masanya. Julai 1996 hingga oktober 1998 aku bergelar mahasitua di Universiti Putra Malaysia.

bersambung...

Jumaat, 10 Februari 2023

 Hidup pesara


Pabila kita bersara

Kurangkanlah bersuara

Sebab suara kita sudah tidak berharga


Pabila sudah bersara

Berhentilah marah-marah

Sebab tiada yang sanggup mendengarnya


Pabila kita sudah bersara

Tenang-tenaglah menghirup udara

Sebab hidup kita sudah sampai di menara


Pabila kita sdh bersara

Rajinlah berziarah sanak saudara

Pergilah berjumpa rakan-rakan semua

Sebab kita boleh bercanda mesra


Pabila kita sdh bersara

Ziarahlah rumah Allah

Sebab kita sudah hampir kepada-Nya


Pabila sudah bersara

Baru kita sedar dunia hanya sementara

Sebab pangkat dan gelaran sementara Cuma

Tiada yang peduli

Semuanya pinjaman saja

Kita sebenarnya tidak punya apa-apa di dunia…


Jun 2022

Rabu, 1 Jun 2022

 

Aku hanya anak seorang tukang sapu

 

Berdiri memimpin, menentu hala tuju

Bersuara, membangun anak bangsa

Tanpa prajudies

Kata-kata didamba

 

Dulu..

duduk di belakang menguis sisa ilmu

catatan pena usang

Tika datang tanpa diundang

Hadir tidak mengoncang

Hilang tidak dicari

Meski aku serupa yang lain

 

 

Penat tidak mengenal lelah

Ruang kosong diisi penuh

Lolos juga satu kejutan

Sebab aku hanya anak seorang tukang sapu

 

Bandura bukan kiblat

Sebab kebahagian hanya sementara

Usaha dan doa tukang sapu bini laki

jaya digenggam tanpa culas

Meski badai kau tongkah, onak duri  direntas

Sebab….

Aku anak seorang tukang sapu

 

Akhirnya

Ikhlas kucari

Seribu kehendak diredah

Kemelut jiwa memaksa berhijrah mencari sang saka

Kulepas timba yg kujinjing mengejar reda di perguruan

 

Kutimba ilmu semaunya tanpa hela

Ku langgar

Ku redah semua yang di hadapan

Melintang patah membujur ku berlalu

Patah sayap ku tongkatkan bahu…

 

Usahaku bukan kepalang

Doaku bergantang-gantang

Tiada yang sanggup menghalang

Sebab aku mau cemerlang

 

Kugapai bintang walau di luar kemampuan

Kugenggam erat gunung tanda pencapaian

 

Bukan kepalang bukan alang-alang

Bakti di pedalaman pemula perjalanan

Berjaya berdikari ku pulang kepangkuan

Walau sekejap natijahnya mantap

Dibuangku di pinggir bandar sebab aku pelanggar kepada pendustaan

Perjuanggan anak bangsa dan watan jadi impian

 

‘aku panjat menara’

Bukan untuk menjatuhkan…

Tapi untuk aku melihat lebih jauh

 

Mendidik watan yang matang lebih mencabar

Pujukan dan jentikan hati kian dalam

Kepuasan melahirkan insan walau kadang menyongsong

 

Ingin ku berlari daripada bayang-bayang pengurusan

Tapi aku terperangkap di jabatan

Minatku kepada pengajaran mengheretku ke Jemaah Nazir

Menimba ilmu dan perkongsian sempurna

Kepuasan membina mudaris penggalak pendidikan

 

Hari ni aku berhenti berkongsi sebab aku sudah lama berkayuh

Kawan-kawan teruskan perjuangan walau banyak tomahan

Sebab kita bukan kerja untuk manusia

Walau memanusiakan manusia itu matlamat kita…

 

Aku puas walau aku tidak kaya

Aku gembira walau aku hanya seorang manusia biasa…

Semoga kuburku cerah berkat doa semua…

Aku undur sementara meniti usia sebelum ke alam abadi.

 

Aku anak seorang tukang sapu…

 

April 2022

Jumaat, 30 Julai 2021

 

KONSEP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DALAM KONTEKS

PEMBELAJARAN MODULAR MATA PELAJARAN BAHASA MELAYU

 

Disediakan oleh: Junadi @ Junaidi bin Riman

Jemaah Nazir Cawangan Tawau

 

 

1.0 Latar belakang


Kepelbagaian dasar yang dilaksanakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), sering kali disalah tafsir oleh warga pendidik. Konsep Pengajaran dan Pembelajaran (PdP), Pengajaran dan Pemudahcaraan (PdPc), Pentaksiran Bilik Darjah (PBD), Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK21), Kemahiran Berfikir ArasTinggi (KBAT) serta Pembelajaran Modular yang mewarnai sistem pendidikan sekarang sebenarnya sesuatu yang menarik dan indah. Namun kecairan maklumat menyebabkan guru kurang faham konsep sebenar dasar dan program Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Oleh itu, proses memberi ilmu tidak dapat difahami sepenuhnya oleh warga pendidik. Semua elemen tersebut di atas dilihat secara terpisah oleh guru-guru, mungkin disebabkan elemen ini dikendalikan oleh bahagian dan kelompok yang berbeza. Ketidakfahaman ini menyebabkan timbul tanggapan elemen-elemen ‘baharu’ tersebut menambah beban tugas guru.

 

2.0 Pengajaran dan Pembelajaran (PdP)

Pengajaran merupakan aktiviti yang berkaitan dengan penyebaran ilmu pengetahuan yang meliputi aktiviti perancangan, pengelolaan, penyampaian, bimbingan dan penilaian. Slavin (2005) mendefinisikan pembelajaran sebagai perubahan dalam seseorang individu akibat daripada pengalaman. Manusia mula belajar sejak ia dilahirkan dan semua pembelajaran ini berkait rapat dengan pengalaman. 

Pembelajaran adalah proses atau kegiatan belajar yang berlaku dalam pelbagai bentuk. Pembelajaran melibatkan pemerolehan dan pengubahsuaian pengetahuan, kemahiran, strategi, kepercayaan dan tingkah laku. Pembelajaran juga merupakan perubahan tingkah laku atau kebolehan untuk menunjukkan perlakuan yang dikehendaki hasil daripada latihan ataupun pelbagai bentuk pengalaman.

Oleh itu, PdP adalah proses pembelajaran murid yang dirancang oleh guru untuk memastikan kemahiran mata pelajaran disampaikan dengan pelbagai kaedah, untuk mengubah tingkah laku murid hasil daripada latihan dan pelbagai bentuk pengalaman yang dilalui. Ringkasnya, pengajaran merupakan proses untuk menyampai dan menyumbang idea-idea serta memudah cara pembinaan ilmu, menentukan standard dan menggalakkan kreativiti, membantu  pelajar untuk belajar dan mencabar pelajar ke arah pencapaian potensi optimum. Sehubungan itu, PdP merupakan lingkaran luar yang menjadi asas kepada semua elemen pembelajaran.

 

3.0 Pengajaran dan Pemudahcaraan (PdPc)

Pengajaran dan pemudahcaraan (PdPC) merujuk kepada peranan guru ketika melaksanakan pengajaran yang telah dirancang berdasarkan sukatan pelajaran tertentu, menggunakan pelbagai kaedah yang dipilih dan bersesuaian dengan keupayaan murid. Keupayaan guru memainkan peranan untuk menarik minat murid mengikuti pembelajaran dengan menggunakan pelbagai kaedah yang menarik seterusnya dapat merangsang minat murid. Guru berperanan sebagai pemudah cara dalam pembelajaran dan pengajaran (PdP) yang berkesan untuk memperkembangkan potensi murid secara menyeluruh dan pencapaian murid pada tahap optimum secara berterusan.

            Oleh itu, PdPc, terletak dalam lingkaran kedua selepas PdP untuk menggambarkan  peranan yang dimainkan oleh guru sangat besar bagi memastikan proses PdP berjaya membantu murid menguasai kemahiran yang diajar.

 

4.0 Pentaksiran Bilik Darjah (PBD)

Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) adalah proses mendapatkan maklumat tentang perkembangan, kemajuan, kebolehan dan pencapaian murid sama ada secara formatif atau sumartif (2019), menggunakan tiga medium penilaian dalam PBD, iaitu Lisan, Tulisan dan Pemerhatian. PBD melibatkan proses mengumpul dan menganalisis maklumat serta membuat refleksi yang berterusan terhadap PdP dalam membuat pertimbangan secara konsisten ke arah menambah baik PdP tersebut (2013). Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) merupakan pentaksiran yang berterusan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran bagi mendapatkan maklumat tentang perkembangan, kemajuan, kebolehan dan pencapaian murid. Guru adalah individu yang bertanggungjawab melaksanakan PBD seterusnya mendapatkan data tahap penguasaan murid. Berkesan atau tidak proses PdP bergantung sejauh mana guru berupaya melaksanakan peranannya sebagai pakar rujuk dan pembimbing. Oleh itu, PBD adalah elemen penting untuk memastikan murid menguasai dan memahami kemahiran yang diajar oleh murid.

 

5.0 Pembelajaran Abad ke-21 (PAK21)

Proses pembelajaran murid yang berasaskan kepada lima elemen, iaitu Komunikasi, kolaborasi, pemikiran Kritis, Kreativiti dan Nilai Murni dan Etika (4k + 1N).


Pembelajaran ini menekankan PdP yang berpusatkan murid dengan menggunakan pelbagai kaedah pembelajaran untuk mengembangkan kompetensi dan kemahiran murid (2012).

PAK21 bukan sahaja berkaitan dengan penyediaan ruang fizikal kepada pembelajaran murid, tetapi jauh lebih penting bagaimana 4K digarap dan diadun dalam proses pembelajaran murid yang diselitkan nilai dan etika dalam setiap elemen. Contohnya cara murid dapat berkomunikasi dengan nilai dan etika yang betul, berkolaborasi dengan nilai dan etika yag baik, berfikiran kritis yang selaras dengan nilai dan etika Malaysia serta murid dapat menghasilkan kerja yang kreatif sesuai dengan nilai dan etika serta budaya Malaysia. Mengapa PAK21 berada dalam lingkaran (kawalan) PBD? Empat unsur (Komunikasi, Kolaborasi, Pemikiran Kritis dan Kreativiti) dalam PAK21 menjadi asas kepada pembelajaran berpusatkan murid. Guru dapat melaksanakan pentaksiran ketika murid menjalankan aktiviti (pemerhatian), berkomunikasi, berkolaborasi, berfikir secara kitis dan menghasilkan tugasan atau menjawab soalan menggunakan kreativiti masing-masing (lisan dan tulisan).

 

6.0 Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)

Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) ialah keupayaan murid untuk mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam membuat penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan masalah, membuat keputusan, berinovasi dan berupaya mencipta sesuatu (2014).  Hal inilah yang sebenarnya menjadi matlamat PdP. Adalah menjadi harapan KPM agar murid berupaya menguasai KBAT melalui proses PdP yang berkesan, dengan peranan yang dimainkan oleh guru, hasil PBD yang dilaksanakan melalui PAK21 yang dirancang dan dilaksanakan.

KBAT menyediakan ruang. untuk murid mencapai ‘profil murid’ mengikut keupayaan masing-masing. Objektif utama pembelajaran adalah penguasaan murid terhadap kemahiran yang diajar. Oleh sebab itu KBAT menjadi elemen yang perlu dikuasai oleh semua murid untuk memastikan keberjayaan satu proses PdP. Kegagalan murid mencapai dan menguasai KBAT dalam pembelajaran memungkinkan mereka tidak berjaya menguasai semua kemahiran yang disampaikan oleh guru. Oleh itu, objektif tidak akan tercapai dan melambatkan proses perkembangan murid.

7.0  Pembelajaran Modular (PM)

Pembelajaran Modular adalah pembelajaran yang berasaskan penyampaian kurikulum secara fleksibel. Secara ringkasnya modular membawa maksud suatu kemahiran yang dipecahkan kepada beberapa topik kecil bagi memudahkan penyampaian guru dan pemahaman murid. Pelaksanaan kurikulum modular ini berasaskan empat prinsip iaitu berpusatkan murid, kesepaduan, linear / tak linear dan fleksibel. Pelaksanaan kurikulum modular ini, dapat memberi ruang kepada para pendidik untuk membuat penyesuaian dalam penyampaian isi pembelajaran kepada kumpulan sasar. Dalam pembelajaran modular, guru merupakan fasilitator kepada pelajar semasa sesi pembelajaran berbanding pembelajaran tradisional, yang menyampaikan ilmu pengetahuan (2016). Pelaksanaan PM dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (BM) adalah melalui lima Modul yang mengandungi tiga kemahiran dan dua aspek, iaitu Modul Dengar dan Tutur, Modul Bacaan, Modul Tulisan, Modul Seni Bahasa dan Modul Tatabahasa. Pembelajaran modular merupakan satu strategi baharu untuk mengatur pengalaman pembelajaran dalam pendidikan dan kini strategi pembelajaran berasaskan modular diguna pakai dalam semua tahap pembelajaran (2005).

Pembelajaran Modular BM juga mengamalkan konsep pengajaran kemahiran berfokus yang menjadi kemahiran utama untuk diajar. Pada masa yang sama kemahiran sampingan juga diajar untuk mewujudkan pembelajaran yang bervariasi bagi memastikan pembelajaran BM mencapai matlamat mata pelajaran. Pembelajaran Modular BM juga selari dengan lima strategi pembelajaran: Pengabungjalinan, Penyerapan, Penilaian, Pengayaan dan pemulihan. Kepelbagaian isi dan bentuk pelajaran yang diajar juga merupakan salah satu strategi pengajaran yang harus diketahui oleh guru (1985). Oleh itu kreativiti guru dituntut untuk memastikan PdP sentiasa menyeronokkan dan menarik minat murid.

8.0  Pendidikan Keselamatan Jalan Raya (PKJR)

Penyerapan PKJR dalam PdP mata pelajaran BM adalah berdasarkan objektif untuk meningkatkan pengetahuan, kesedaran dan membudayakan keselamatan jalan raya dalam kalangan murid. PKJR juga mengaplikasikan ilmu keselamatan jalan raya berdasarkan modul PKJR dalam PdPc Bahasa Melayu secara optimum, serta melahirkan murid yang mahir menyerapkan ilmu keselamatan jalan raya.

Pendidikan ini diwujudkan berdasarkan punca kuasa Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 10/2009, SSKPMSP 600-5/2/31 jln.2(94).  Menyarankan agar pembelajaran PKJR dilaksanakan selama 2 jam (SR), 1 jam (SM) pada setiap bulan: satu jam dalam dua minggu terpilih yang dilaksanakna secara berselang minggu. Kreativiti guru dituntut untuk mengajar secara serapan mengikut kesesuaian Sukatan Pelajaran BM dan kemahiran PKJR.

Pengaplikasian dan pembudayaan keselamatan jalan raya dalam kalangan masyarakat menjadi matlamat PKJR dalam jangka panjang. Oleh itu, pihak sekolah digalakkan untuk menyediakan suasana pembelajaran PKJR di sekolah untuk memastikan murid melalui proses pengalamian ketika belajar atau di luar waktu pembelajaran.

 

9.0  Pendidikan Sivik

Pengajaran Pendidikan Sivik dijalankan di sekolah berdasarkan punca kuasa Surat Pekeliling Ikhtisas Bilangan 7 Tahun 2019: Pelaksanaan Pendidikan Sivik di Peringkat Prasekolah, Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah. Dilaksanakan secara menyisipkan  kemahiran Sivik dalam PdP mata pelajaran BM. Dijalankan secara bersepadu, holistik dan menyeluruh melalui pelbagai cara, untuk mendorong murid ke arah pembentukan perwatakan yang memiliki pemikiran sivik dan mengetahui hak serta tanggungjawab sebagai warganegara dalam memberi sumbangan kepada masyarakat, negara dan global. Pendidikan Sivik dilaksanakan dalam tempoh Satu jam dalam sebulan dan dicadangkan pada minggu ke-4. Terdapat empat nilai dalam Pendidikan Sivik, iaitu Kasih Sayang, Hormat-menghormati, Bertangggungjawab dan Kegembiraan, yang perlu disisipkan ketika PdP mata pelajaran Bm dilaksanakan. Pendidikan Sivik bertujuan untuk memberikan murid pengetahuan dan memberikan pengalaman sivik kepada murid. Di samping itu, Pendidikan Sivik juga diharap dapat membantu murid mengaplikasikan pemikiran dan mengamalkan sivik dalam kehidupan seharian.

            Walaupun bersifat sisipan dan hanya diajar dalam tempoh sebulan sekali, namun matlamat pembelajaran sivik adalah untuk menyediakan warganegara yang seimbang sesuai dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Adalah menjadi harapan agar kita memiliki wagranegara yang seimbang, cemerlang dunia dan akhirat.

 

10.0 Kesimpulan

Pengajaran yang dirancang dengan baik akan dapat dilaksanakan dengan sempurna. Penggunaan pelbagai kaedah, teknik dan pendekatan dalam PdP akan memudahkan guru memainkan peranan sebagai pakar rujuk dan pemudah cara. Perancangan yang rapi akan menjadikan proses PdP lebih menarik dan memikat minat murid untuk mengikuti dan melibatkan diri dalam pembelajaran. Matlmat PdP adalah untuk memastikan murid mencapai objektif pengajaran. Objektif pengajaran hanya akan dicapai andai guru dapat memainkan peranan yang baik sepanjang proses PdP. Kebijaksanaan guru membuat penilaian dan pentaksiran dengan mengamalkan pembelajaran PAK21 adalah kunci kepada keupayaan murid menguasai KBAT, seterusnya mencapai objektif pembelajaran yang selari dengan Aspirasi Murid dalam PPPM (2012). Oleh itu perkaitan antara lima elemen dalam pelaksanaan PdP sangat penting untuk dikuasai oleh guru. Kelima-lima elemen ini hendaklah dilihat secara sekali dan tidak boleh dipisah-pisahkan.

            Pembelajaran Modular sewajarnya dilihat sebagai kesinambungan kepada konsep PdP secara keseluruhan. Pembelajaran Modular mata pelajaran BM merupakan antara proses yang paling padat dan sarat dengan pelbagai eleman. Namun kefahaman dan kebijaksaan guru mengadun PdP akan menjadikan pengajaran BM menarik dan menyeronokkan. Hal ini pastinya membantu murid menguasai kemahiran yang disampaikan guru, seterusnya melahirkan insan seimbang, selaras dengan hasrat Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025, selaras dengan FPK untuk melahirkan insan seimbang.

 

Rujukan

1.      _______  (2012). Dokumen Standard, Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Kuala Lumpur: Bahagian Pengurusan Kurikulum. KPM

2.      _______(2014).Kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) Aplikasi di Sekolah. Kuala Lumpur: Bahagian pembangunan kurikulum. KPM,

3.      _______(2013).Pentaksiran KBAT. Kuala Lumpur: KPM

4.      _______ (2019).Panduan Pelaksanaan PentaksiranBilik Darjah Edisi ke-2. Kuala Lumpur:Bahagian Pembangunan Kurikulum, KPM

5.      Awang Sariyan. (1995). Ceritera Bahasa., Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, KPM

6.      Eliza Khamis & Nor Aishah Buang. 2016. Keberkesanan Strategi Pembelajaran Berasaskan Modular Terhadap Pencapaian dan Sikap Pelajar Tingkatan 4 Bagi Mata Pelajaran Perdagangan. Selangor:UKM.

7.      Eow Yee Leng. (2017). Penerapan Kemahiran 4C dan Pembudayaan Amalan PAK21 dalam Pembelajaran dan Pemudahcaraan Matematik Tingkatan 1.

8.      Jamal Badi dan Mustapa Tajdin. (2005). Creative Thinking: An Islamic Perspective. Kuala Lumpur: Research Center, IIUM.

9.      Kamarudin Hj. Husin.(1995).Perkaedahan Mengajar Bahasa. Kuala Lumpur. Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.

10.  Riasat Ali. (2005). Development And Effectiveness Of Modular Teaching In Biology At Secondary Level. Universiti Of Arid Agriculture Rawalpindi, Pakistan.

 

 

Selasa, 22 Jun 2021

Aku, keluarga dan COVID19...

 Hari ini 19 Jun 2021, genap sebulan aku dan keluarga disahkan positif COVID19, 15 hari selepas tarikh hari ini aku ‘discharge’ dari Hospital Besar Tawau (HBT) selepas disahkan selamat untuk keluar dan menjalani proses pemulihan, penyembuhan serta pengasingan COVID19.

Rasa terpilih oleh Allah untuk mengalami pengalaman ini, justeru aku kongsi bersama untuk tatapan, dan mungkin boleh dijadikan panduan.
Aku, isteri dan anak disahkan positif C19 Tahap 4, setelah pergi sendiri ke HBT, selepas mengalami gejala seperti demam, hilang deria bau dan rasa. 12 hari bernafas menggunakan alat bantuan pernafasan bukanlah perkara yang menyeronokkan. Tidur bertiarap untuk memulihkan pernafasan adalah antara perkara yang kurang 'enak' tetapi mesti dilakukan untuk proses pemulihan terutamanya ketika di ICU.

Berada dalam wad C19 mengisafkan aku melihat pengorbanan kakitangan KKM yang berjuang membantu pesakit C19 seperti aku. Mereka kerja lebih daripada 12 jam, jam 2 hingga 3 pagi masih ada doktor merawat aku, ketika orang lain nyenyak tidur. Terima kasih ‘frontliners’.
Terima kasih kepada semua sanak saudara, Ketua Jabatan, sahabat, kenalan, murid-murid dan semua yang mendoakan kesembuhan, kami sekeluarga, jasa tuan/puan hanya Allah yang dapat membalasnya.
Sesungguhnya COVID19 itu benar, yang mengalaminya pada Tahap 1 dan 2 mungkin boleh mengatakannya seperti percutian di pusat kurantin, tetapi pengalaman berbeza kepada pesakit Tahap 3 hingga 5 yang lebih tersiksa dan membuatkan kakitangan KKM lebih sibuk.
Alhamdulillah hari ini, aku dan keluarga sudah berada di rumah, menjalani pemulihan dan penyembuhan mengikut nasihat doktor.
Semoga selepas ini tiada lagi orang yang memandang sinis dengan COVID19, hargai ‘frontliners’ kita, mereka juga ada keluarga macam kita… patuhi SOP untuk kemaslahatan bersama.

Insya-Allah…

Ayok kita bervaksin…

Khamis, 24 September 2020


Bermusim.. 


kutip daun kering

letak dalam pasu

simpan sampai reput

cantik buat antakesuma

Gegak gempita guruh berduyun

Hampar latisan jadi jejantas

Senyum madu mengukir nista

Mana intan entahkan kaca  

Mata dikabur

Telinga ditutup

Kertas dipangkah tiada terhitung

Bala mengiring menutup hujah

Tergadai maruah 

Agama kau langkah


Janji tertunai hamba meminta

Kampong diusung terbiar negeri

Anak watan disorong umpan menteri 


Janji ditabur, 

Suaraku hambar tiada lolong

Sahut kokok belum tertunai

Tanah seberang disuluh

Umpan tanah di balik bukit


Pulau timbul di kala senja

Warna pelangi indah rasa

Selesai hujan tiada tanda

Mimpi hilang tinggal kenangan

Hampa mendatang

Tiada sudah

Nasi sudah menjadi bubur

Guruh tidak membawa hujan

Elok tsunami banding taufan

Marhean balik mencari nasi 

Keluarga terbiar mengejar harapan

Musim pergi YB berganti

Aku umpama sebelum dijanji

Kekal berkayuh mencari rezeki 

Tatkala YB mengangkat sumpah

Aku melopong kurang mengopi

Sahabat hilang bercanggah idea

Tunggulah pulak kempen menjelang

Sebab aku pengikut setia…

Apaku ada semua yang terupaya..

Aku hanya rakyat biasa

Mendengar janji diucap, sang pendusta…


JR6

24/9/2020