Kembara Kerjaya: Aku Guru Kecil
Bahagian 1
Memulakan kerjaya perguruan seusia 23 tahun tidaklah terlalu muda. Berbekalkan keputusan Cemerlang yang diperoleh daripada maktab perguruan belum menjanjikan aku akan menjadi guru yang hebat, oleh itu aku lebih suka besikap ‘menyembunyikan kuku’ untuk memastikan aku boleh terus belajar. Apatah lagi mengajar di sekolah pedalaman pada tahun 1989 bukanlah impian kebanyakan guru. Jarak 80 km kampung kecil ini dengan rumah aku mungkin tidak terlalu jauh, namun keadaan jalanraya yang tidak elok memaksa aku untuk tinggal di perumahan guru di kawasan sekolah.
Pengalaman mengajar murid-murid sekolah rendah sangat menyeronokkan. Selain manja dan ceria, mereka juga senang dididik. Seperti mana teori Erikson, proses pembelajaran yang menyeronokkan ketika kanak-kanak pada usia/tahap ingin tahu dan perlu dikembangkan mengikut keupayaan masing-,asing (industry vs inferiority). Walaupun aku agak garang (maklum tahun pertama mengajar aku dilantik sebagai guru disiplin), namun murid masih sudi ke rumah aku, sesekali aku mengajak murid-muridku mandi sungai yang letaknya betul-betul di belakang sekolah. Sesekali berpeluang juga mandi di kolam syarikat dengan ikhsan dan kebenaran ibu bapa murid yang kebetulan pegawai yang bertanggungjawab menjaga dan menyelenggara kolam.
Menjadi
guru hebat bukanlah sukar sangat. Guru kena mengajar dan mendidik, di samping
melaksanakan tugas kurikulum, kokurikulum dan menjaga hal ehwal murid. Agak bertuah
sebab di sekolah pertama aku banyak belajar daripada kawan-kawan, kami saling
membantu dan belajar. Ilmu Pendidikan yang diajar oleh pensyarah-pensyarah
hebat di Maktab Perguruan Sandakan Sabah (MPSS), banyak membantu aku mengongsikan ilmu kepada
anak didik. Tidak hairan jika laporan Jemah Nazir Zon Tawau terhadap pengajaran
aku sangat positif pada tahun 1991. Walaupun Ketika dicerap aku mengajar subjek yang bukanlah opsyen aku, namun bimbingan daripada
kawan-kawan sangat membantu aku memperbaiki kualiti pengajaran dari semasa ke
semasa.
Persekitaran
yang positif menjadikan niat untuk berhijrah ke sekolah kawasan bandar lebih
awal tertangguh. Keakraban hubungan dengan komuniti di Brumas menjadikan aku
jatuh cinta untuk terus berbakti di kawasan pedalaman ini. Jiran-jiran umpama keluarga
sendiri, ahli masyarakat bagai saudara, menyebabkan tiada masalah yang tidak
terurai, tiada polimik yang tidak terselesai. Namun hujan emas di negari orang
hujan batu di negeri sendiri, seolah-olah tidak dapat dielak, perpindahan
berlaku juga setelah genap lima tahun menabur bakti di SRK Brumas (sekarang SK
Brumas).
Mengajar
di kampung halaman sendiri adalah idaman hampir semua pendidik. November 1993,
aku melengkapkan perpindahan di sekolah yang jaraknya hanya 100 meter dari
pagar rumah arwah bapaku. Dunia aku
hanya sekolah, balik hanya untuk makan, mandi dan tidur. Hampir keseluruhan
hidup aku berada di sekolah. Tidak pernah minta perhatian apatah lagi
penghargaan. Namun keikhlasan aku tercabar dengan karenah pengurusan yang
menyeleweng. Aduan yang dihantar kepada KPPM diambil tindakan dan menyebabkan
arahan pertukaran dilaksanakan, terhadap individu bertanggungjawab. Namun
ekoran itu rasa tidak puas hati Majlis Guru Besar memaksa semua yang terlibat
dengan aduan kepada KPPM itu ditukarkan, aku adalah salah seorang mangsa yang
dipindahkan ke sekolah ketiga dalam perkhidmatan. Walaupun pasrah tetapi bahang
ketidakadilan tetap terasa hingga ke hari ini.
Terkesan
dengan ketidakadilan yang dikenakan, aku pasrah untuk melangkah keluar daripada
sekolah yang letak di sebelah rumah arwah bapa aku. kesan teraniya itu masih
terasa hingga ke hari ini. Allah itu adil, Ketika nikmat diambil, dalam masa
sama ada sesuatu yang diberikan. Setelah gagal untuk mendapatkan biasiswa
negeri untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara, tawaran universiti tempatan datang
tepat pada masanya. Julai 1996 hingga oktober 1998 aku bergelar mahasitua di
Universiti Putra Malaysia.
bersambung...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan