Khamis, 16 Februari 2023

 

Kembara Kerjaya: Aku Guru Kecil

Bahagian 1

Memulakan kerjaya perguruan seusia 23 tahun tidaklah terlalu muda. Berbekalkan keputusan Cemerlang yang diperoleh daripada maktab perguruan belum menjanjikan aku akan menjadi guru yang hebat, oleh itu aku lebih suka besikap ‘menyembunyikan kuku’ untuk memastikan aku boleh terus belajar. Apatah lagi mengajar di sekolah pedalaman pada tahun 1989 bukanlah impian kebanyakan guru. Jarak 80 km kampung kecil ini dengan rumah aku mungkin tidak terlalu jauh, namun keadaan jalanraya yang tidak elok memaksa aku untuk tinggal di perumahan guru di kawasan sekolah.

Pengalaman mengajar murid-murid sekolah rendah sangat menyeronokkan. Selain manja dan ceria, mereka juga senang dididik. Seperti mana teori Erikson, proses pembelajaran yang menyeronokkan ketika kanak-kanak pada usia/tahap ingin tahu dan perlu dikembangkan mengikut keupayaan masing-,asing (industry vs inferiority). Walaupun aku agak garang (maklum tahun pertama mengajar aku dilantik sebagai guru disiplin), namun murid masih sudi ke rumah aku, sesekali aku mengajak murid-muridku mandi sungai yang letaknya betul-betul di belakang sekolah. Sesekali berpeluang juga mandi di kolam syarikat dengan ikhsan dan kebenaran ibu bapa murid yang kebetulan pegawai yang bertanggungjawab menjaga dan menyelenggara kolam.

Menjadi guru hebat bukanlah sukar sangat. Guru kena mengajar dan mendidik, di samping melaksanakan tugas kurikulum, kokurikulum dan menjaga hal ehwal murid. Agak bertuah sebab di sekolah pertama aku banyak belajar daripada kawan-kawan, kami saling membantu dan belajar. Ilmu Pendidikan yang diajar oleh pensyarah-pensyarah hebat di Maktab Perguruan Sandakan Sabah (MPSS),  banyak membantu aku mengongsikan ilmu kepada anak didik. Tidak hairan jika laporan Jemah Nazir Zon Tawau terhadap pengajaran aku sangat positif pada tahun 1991. Walaupun Ketika dicerap aku mengajar subjek yang bukanlah opsyen aku, namun bimbingan daripada kawan-kawan sangat membantu aku memperbaiki kualiti pengajaran dari semasa ke semasa.

Persekitaran yang positif menjadikan niat untuk berhijrah ke sekolah kawasan bandar lebih awal tertangguh. Keakraban hubungan dengan komuniti di Brumas menjadikan aku jatuh cinta untuk terus berbakti di kawasan pedalaman ini. Jiran-jiran umpama keluarga sendiri, ahli masyarakat bagai saudara, menyebabkan tiada masalah yang tidak terurai, tiada polimik yang tidak terselesai. Namun hujan emas di negari orang hujan batu di negeri sendiri, seolah-olah tidak dapat dielak, perpindahan berlaku juga setelah genap lima tahun menabur bakti di SRK Brumas (sekarang SK Brumas).

Mengajar di kampung halaman sendiri adalah idaman hampir semua pendidik. November 1993, aku melengkapkan perpindahan di sekolah yang jaraknya hanya 100 meter dari pagar rumah arwah bapaku.  Dunia aku hanya sekolah, balik hanya untuk makan, mandi dan tidur. Hampir keseluruhan hidup aku berada di sekolah. Tidak pernah minta perhatian apatah lagi penghargaan. Namun keikhlasan aku tercabar dengan karenah pengurusan yang menyeleweng. Aduan yang dihantar kepada KPPM diambil tindakan dan menyebabkan arahan pertukaran dilaksanakan, terhadap individu bertanggungjawab. Namun ekoran itu rasa tidak puas hati Majlis Guru Besar memaksa semua yang terlibat dengan aduan kepada KPPM itu ditukarkan, aku adalah salah seorang mangsa yang dipindahkan ke sekolah ketiga dalam perkhidmatan. Walaupun pasrah tetapi bahang ketidakadilan tetap terasa hingga ke hari ini.

Terkesan dengan ketidakadilan yang dikenakan, aku pasrah untuk melangkah keluar daripada sekolah yang letak di sebelah rumah arwah bapa aku. kesan teraniya itu masih terasa hingga ke hari ini. Allah itu adil, Ketika nikmat diambil, dalam masa sama ada sesuatu yang diberikan. Setelah gagal untuk mendapatkan biasiswa negeri untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara, tawaran universiti tempatan datang tepat pada masanya. Julai 1996 hingga oktober 1998 aku bergelar mahasitua di Universiti Putra Malaysia.

bersambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan