Rabu, 22 Februari 2023

 

Bahagian 2

Kembara Kerjaya: Aku Masih Guru Kecil

Tamat pengajian di universiti terkemuka tanah air, aku ditugaskan di salah sebuah sekolah yang juga terkemuka di Tawau. Di bawah pimpinan pengetua paling cemerlang sepanjang perkhdmatan aku, Pn Zaharah Mohd Kasim merupakan pemimpin yang wajar dicontohi. Banyak memberi bimbingan bukan sahaja kepada aku tetapi juga kepada warga sekolah. Pertukaran pengetua mempengaruhi senario dan iklim sekolah. realiti pepatah ‘sekali air bah sekali pantai berubah’. Namun pejuangan aku bersama pelajar perlu diteruskan. Tanggungjawab mengajar murid yang lebih besar dan remaja memaksa aku mengaplikasikan ilmu psikologi yang aku pelajari di maktab dan universiti.

Setelah lapan tahun bertugas di sekolah tersohor aku mengambil keputusan untuk bertukar angin ke sekolah pinggir bandar. Aku mahu berbakti dengan murid-murid B40, yang lebih memerlukan khidmat aku. Kejayaan aku dalam kurikulum, kokurikulum dan HEM di SMK Tawau tidak ada yang berani menidakkannya. Sebut subjek BM STPM pasti disinonimkan dengan aku. Kejayaan meraih beberapa gelaran dalam sukan bola sepak dan bahas ala parlimen juga sering dikaitkan dengan nama aku. Budaya menanti kehadiran murid di pintu pagar yang aku mulakan pada tahun 2001 juga akhirnya bukan sahaja menjadi ikutan, tetapi menjadi ketetapan KPM (tetapi modus operandinya berbeza, aku menanti murid untuk memastikan semua murid berada dalam keadaan kemas sebelum memasuki kawasan sekolah). Akhirnya 2007 aku beralih ke SMK Jalan Apas. Espektasi yang tinggi dalam kalangan pelajar tingkatan enam dan tingkatan lima yang aku ajar menjadikan aku teruja dan sentiasa berusaha memberikan yang terbaik untuk mereka. Apatah lagi pada ketika itu aku adalah penanda kertas BM Kertas 2 SPM. Kehadiran aku di SMKJA umpama kecil tapak tangan nyiru murid-murid tadahkan.

Baru mengorak langkah untuk mencurahkan segala ilmu yang aku peroleh, aku mendapat tawaran untuk menjawat jawatan Ketua Unit Penilaian dan Peperiksaan PPD Tawau. Aku akur dengan surat arahan yang ditandatangani oleh Pengarah JPN Sabah pada tahun 2008. Tanpa temu duga aku diterima berkhidmat di PPD Tawau hanya dengan 'resume' perkhidmatan aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan